Thursday, October 16, 2014

Cara Menulis Cerita Seram




Cerita-cerita seram memiliki orang-orang yang berminat daripada waktu awal lagi, ia juga tentang berapa lama mereka iaitu telah ada. Menulis cerita seram biasanya menyenangkan dan mengambil iktibar, tetapi ia berbaloi apabila anda telah membiarkan imaginasi anda berjalan sendiri. Beberapa penulis harus bermula dengan tajuk, tetapi ia tidak perlu. Berikut adalah beberapa langkah-langkah untuk menulis kisah seram anda.


Arahan cerita seram anda
Sediakan kertas untuk Menulis Kisah Seram Anda 



Memutuskan pada plot cerita anda. Baca pelbagai cerita-cerita seram oleh pelbagai penulis untuk mendapatkan gambaran tentang plot cerita seram lebih biasa, kemudian memutuskan jika anda mahu pergi laluan yang lebih dalam lagi atau datang dengan sesuatu yang  baru. Anda juga boleh menggunakan plot mimpi buruk yang anda telah mempunyai.


Tentukan lokasi cerita. Tip penting dalam menulis adalah untuk menulis apa yang anda tahu. Gunakan lokasi yang tidak asing kepada anda. Jika anda tinggal di salah satu tempat dan mempunyai kenangan itu, tetapkan cerita anda di sana. Anda juga boleh menetapkan cerita dalam pejabat seperti yang di mana anda bekerja. Menjadi biasa dengan membuat cerita lebih nyata dan boleh dipercayai kepada pembaca.


Tentukan bilangan dan jenis karakter yang akan di cerita. Ia menyeronokkan untuk karakter dasar pada orang lain atau diri anda . Jadilah kreatif dan membuat tokoh-tokoh yang mempunyai ekspresi yang sama atau penampilan kepada orang-orang dalam kehidupan anda atau menggabungkan dua atau tiga ciri-ciri orang-orang ke dalam satu watak dalam cerita anda.


Mengembangkan plot bagi Cerita Seram anda 


Menentukan tindakan utama dari cerita. Apakah akan ada kemalangan, pembunuhan, bunuh diri atau beberapa tragedi yang lain? Apakah akan akan lari dengan zombi, hantu, seorang pembunuh gila, haiwan yang gila atau kanak-kanak yang nakal? Atau anda akan datang dengan sesuatu yang benar-benar unik, idea yang tiada siapa yang pernah mencuba?


Memutuskan sama ada cerita itu berlaku di bandar, negara atau lokasi lain. Tetapan seram Popular ditinggalkan gudang, kabin tasik,tempat letak kereta, rumah gelap apabila ribut telah tersingkir, atau bahkan di sebuah ladang lama. Pengaturan ini biasanya gelap untuk membolehkan banyak perkara yang perlu "pergi pada waktu malam."


Menyelesaikan cerita dengan pengakhiran yang kuat. Adakah watak utama menjadi pahlawan dan menyimpan beberapa watak lain daripada kematian? Adakah segala-galanya menjadi mimpi buruk yang akan hilang di pagi hari? Adakah seram berkisar mantra yang dulu terguris pada akhirnya juga akan berakhir seram? Walaupun anda harus kreatif dengan cerita akhir ini, ia masih perlu masuk akal untuk menjadi yang memuaskan kepada pembaca.

No comments:

Post a Comment